Základní informace o činnosti

Centrum psychologické pomoci, příspěvková organizace (v textu také CPP) je na základě rozhodnutí vydaných Odborem sociálních věcí Krajského úřadu Moravskoslezského kraje, pověřeno vykonávat tyto činnosti dle zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí ve znění pozdějších předpisů:

  • odborné poradenství pro zájemce o osvojení nebo pěstounskou péči (§ 40) – podrobné informace
  • zřizování a provoz zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc (§ 42) –  ZDVOP Kopretina a ZDVOP Pampeliška
  • přípravy žadatelů o osvojení nebo pěstounskou péči k přijetí dítěte do rodiny (§ 44) – podrobné informace
  • posuzování psychické způsobilost žadatelů  o osvojení nebo pěstounskou péči k přijetí dítěte do rodiny (§ 45) – podrobné informace
  • dohody o výkonu pěstounské péče (§ 48) – podrobné informace

Vedle těchto činností CPP nabízí také službu doprovázení žadatelů o před přijetím dítěte do pěstounské péčipodrobné informace.

Sociálně-právní ochranu poskytují pouze odborní pracovníci CPP, kteří získali odbornou způsobilost dle ustanovení § 49 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně – právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů. Předním hlediskem při poskytování sociálně-právní ochrany je zájem a blaho dítěte, ochrana rodičovství a rodiny a vzájemné právo rodičů a dětí na rodičovskou výchovu a péči, přičemž je přihlíženo také k širšímu sociálnímu prostředí dítěte.

Podrobné informace k jednotlivým činnostem v oblasti sociálně-právní ochrany zde: Leták NRP

NAŠE POSLÁNÍ

Posláním Centra psychologické pomoci, p. o. (dále jen „CPP“) je pomoc a podpora ohroženým dětem, jejich rodičům a jiným osobám zodpovědným za výchovu dítěte tak, aby děti vyrůstaly v bezpečném a přirozeném prostředí. CPP svou činností přispívá k rozvoji náhradní rodinné péče na území Moravskoslezského kraje.

NAŠE CÍLE PŘI VÝKONU SPOD

Organizace má stanoveny cíle, ke kterým chce svým působením v oblasti sociálně-právní ochrany dětí dospět. Jde zvláště o:

  • poskytnutí odpovídající pomoci každému dítěti, které se na CPP obrátí a zajištění ochrany jeho práv (§ 8 zákona o SPOD),
  • poskytnutí podpory dětem žijícím v náhradní rodinné péči při naplňování jejich práv a potřeb,
  • zajištění bezpečného a pozitivního kontaktu dítěte umístěného v PP s jeho rodiči a osobami jemu blízkými v případě, že tyto kontakty jsou v zájmu dítěte,
  • podporu a rozvoj dovedností a kompetencí náhradních rodičů tak, aby znali potřeby dětí, o které se starají a uměli je přiměřeně naplňovat,
  • naplňování dohod o výkonu pěstounské péče a zákonné zajištění všech práv a povinností, které z dohod vyplývají,
  • poskytnutí přiměřené základní odborné pomoci biologickým rodičům dětí umístěných v náhradních rodinách a základní podpora jejich rodičovských kompetencí,
  • poskytnutí odborné pomoci a podpory zájemcům o NRP, zejména pak potencionálním příbuzenským pěstounům před rozhodnutím o přijetí dítěte do své péče,
  • edukace a propagace náhradní rodinné péče laické i odborné veřejnosti.

ZÁSADY PŘI POSKYTOVÁNÍ SPOD

Sociálně-právní ochrana dětí je v CPP poskytována pouze odborně vzdělanými pracovníky, psychology, rodinnými terapeuty a sociálními pracovníky.

Při poskytování sociálně-právní ochrany dětí se pracovníci CPP řídí mimo jiné ustanovením § 1 a § 5 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů a respektují tyto zásady:

  • Zájem a blaho dítěte nadřazují nad všemi ostatními zájmy, včetně zájmu rodičů.
  • Naslouchají dětem a respektují jejich názor, přičemž hájí zájmy, práva a potřeby dítěte.
  • Ke každému klientovi přistupují individuálně v souladu s Etickým kodexem odborného pracovníka CPP.
  • Spolupracují s klientem na principu partnerství.
  • Dbají na ochranu rodičovství a rodiny a vzájemné právo rodičů a dětí na rodičovskou výchovu a péči, přičemž přihlíží k širšímu sociálnímu prostředí dítěte.
  • Respektují práva klienta.
  • Komunikaci přizpůsobují klientovi, a to i dětskému – tzn., že komunikace je vedena v klientovi srozumitelné formě, minimalizují užívání odborných výrazů, kterým by klient nemusel rozumět.
  • Ke klientům přistupují nediskriminačně a služby poskytují všem klientům CPP a to bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, majetku, rodu, nebo jiného postavení.
  • Zajišťují informovanost klienta a informují jej o jednotlivých krocích v každé etapě procesu poskytování SPOD.
  • Klientům zaručují mlčenlivost a diskrétnostbez souhlasu klienta neposkytují žádné informace třetím osobám. Výjimkou z této mlčenlivosti je poskytování informací jiným subjektům na základě zákona, jedná se zejména o poskytování informací orgánům sociálně-právní ochraně dětí, soudům, popř. orgánům činným v trestním řízení. Klienta o poskytnutí těchto informací vždy informují.
  • Služby klientům poskytují bezplatně.

ZPRACOVÁNÍ OSOBNÍCH A CITLIVÝCH ÚDAJŮ KLIENTA

CPP postupuje při zpracování osobních a citlivých údajů klienta v souladu s ustanoveními zákona o zpracování osobních údajů č. 110/2019 Sb. Podrobné informace ke zpracování osobních a citlivých údajů klienta naleznete v dokumentu Zpracování osobních a citlivých údajů klienta.

CÍLOVÁ SKUPINA OSOB

Cílovou skupinu tvoří zejména níže uvedené osoby (zpravidla zdržující se na území Moravskoslezského kraje):

  • nezletilé dítě, které se na pracovníky CPP obrátí (dle § 8 odst. 1 zákona č. 359/1999 Sb. o sociálně-právní ochraně dětí) s žádostí o pomoc při ochraně svého života a svých práv,
  • děti žijící v náhradních rodinách – děti svěřené do osvojení, pěstounské péče, pěstounské péče na přechodnou dobu, poručenské péče.
  • osoby pečující a osoby v evidenci, s nimiž CPP uzavřelo dohodu o výkonu pěstounské péče,
  • rodiče, osoby dítěti blízké nebo jiné osoby odpovědné za výchovu dítěte v případě, že požádají CPP o odbornou pomoc,
  • fyzické osoby, které mají zájem o poskytnutí odborného sociálního poradenství v oblasti náhradní rodinné péče,
  • žadatelé o zprostředkování náhradní rodinné péče a jejich děti,
  • náhradní rodiče,
  • osoby blízké dítěti nebo rodičům, příp. osobám odpovědným za výchovu dítěte.

V případě, že CPP kontaktuje dítě, které spadá do cílové skupiny vymezené v § 6 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, poskytnou odborní pracovníci nutnou míru krizové intervence a dále informují příslušný OSPOD.

VYŘIZOVÁNÍ A PODÁVÁNÍ PODNĚTŮ A STÍŽNOSTÍ

Klient je seznámen se svým právem podat stížnost a způsoby vyřizování stížnosti srozumitelnou formou při zahájení poskytování SPOD. Klient může vyjadřovat svůj názor na poskytování SPOD všem odborným pracovníkům poradny.

Bližší informace o způsobu vyřizování a podávání podnětů a stížností jsou Vám k dispozici
v dokumentu Vyřizování a podávání připomínek, podnětů a stížností na poskytované služby v SPOD.