Náhradní rodinná péče
Centrum psychologické pomoci, příspěvková organizace (v textu také CPP) je na základě rozhodnutí vydaných Odborem sociálních věcí Krajského úřadu Moravskoslezského kraje, pověřeno vykonávat tyto činnosti dle zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí ve znění pozdějších předpisů:
- odborné poradenství pro zájemce o osvojení nebo pěstounskou péči (§ 40) – podrobné informace
- zřizování a provoz zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc (§ 42) – ZDVOP Kopretina a ZDVOP Pampeliška
- přípravy žadatelů o osvojení nebo pěstounskou péči k přijetí dítěte do rodiny (§ 44) – podrobné informace
- posuzování psychické způsobilost žadatelů o osvojení nebo pěstounskou péči k přijetí dítěte do rodiny (§ 45) – podrobné informace
- dohody o výkonu pěstounské péče (§ 48) – podrobné informace
Vedle těchto činností CPP nabízí také službu doprovázení žadatelů o před přijetím dítěte do pěstounské péči – podrobné informace.
Sociálně-právní ochranu poskytují pouze odborní pracovníci CPP, kteří získali odbornou způsobilost dle ustanovení § 49 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně – právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů. Předním hlediskem při poskytování sociálně-právní ochrany je zájem a blaho dítěte, ochrana rodičovství a rodiny a vzájemné právo rodičů a dětí na rodičovskou výchovu a péči, přičemž je přihlíženo také k širšímu sociálnímu prostředí dítěte.
Podrobné informace k jednotlivým činnostem v oblasti sociálně-právní ochrany zde: Leták NRP
NAŠE POSLÁNÍ
Posláním Centra psychologické pomoci, p. o. (dále jen „CPP“) je pomoc a podpora ohroženým dětem, jejich rodičům a jiným osobám zodpovědným za výchovu dítěte tak, aby děti vyrůstaly v bezpečném a přirozeném prostředí. CPP svou činností přispívá k rozvoji náhradní rodinné péče na území Moravskoslezského kraje.
NAŠE CÍLE PŘI VÝKONU SPOD
Organizace má stanoveny cíle, ke kterým chce svým působením v oblasti sociálně-právní ochrany dětí dospět. Jde zvláště o:
- poskytnutí odpovídající pomoci každému dítěti, které se na CPP obrátí a zajištění ochrany jeho práv (§ 8 zákona o SPOD),
- poskytnutí podpory dětem žijícím v náhradní rodinné péči při naplňování jejich práv a potřeb,
- zajištění bezpečného a pozitivního kontaktu dítěte umístěného v PP s jeho rodiči a osobami jemu blízkými v případě, že tyto kontakty jsou v zájmu dítěte,
- podporu a rozvoj dovedností a kompetencí náhradních rodičů tak, aby znali potřeby dětí, o které se starají a uměli je přiměřeně naplňovat,
- naplňování dohod o výkonu pěstounské péče a zákonné zajištění všech práv a povinností, které z dohod vyplývají,
- poskytnutí přiměřené základní odborné pomoci biologickým rodičům dětí umístěných v náhradních rodinách a základní podpora jejich rodičovských kompetencí,
- poskytnutí odborné pomoci a podpory zájemcům o NRP, zejména pak potencionálním příbuzenským pěstounům před rozhodnutím o přijetí dítěte do své péče,
- edukace a propagace náhradní rodinné péče laické i odborné veřejnosti.
ZÁSADY PŘI POSKYTOVÁNÍ SPOD
Sociálně-právní ochrana dětí je v CPP poskytována pouze odborně vzdělanými pracovníky, psychology, rodinnými terapeuty a sociálními pracovníky.
Při poskytování sociálně-právní ochrany dětí se pracovníci CPP řídí mimo jiné ustanovením § 1 a § 5 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů a respektují tyto zásady:
- Zájem a blaho dítěte nadřazují nad všemi ostatními zájmy, včetně zájmu rodičů.
- Naslouchají dětem a respektují jejich názor, přičemž hájí zájmy, práva a potřeby dítěte.
- Ke každému klientovi přistupují individuálně v souladu s Etickým kodexem odborného pracovníka CPP.
- Spolupracují s klientem na principu partnerství.
- Dbají na ochranu rodičovství a rodiny a vzájemné právo rodičů a dětí na rodičovskou výchovu a péči, přičemž přihlíží k širšímu sociálnímu prostředí dítěte.
- Respektují práva klienta.
- Komunikaci přizpůsobují klientovi, a to i dětskému – tzn., že komunikace je vedena v klientovi srozumitelné formě, minimalizují užívání odborných výrazů, kterým by klient nemusel rozumět.
- Ke klientům přistupují nediskriminačně a služby poskytují všem klientům CPP a to bez rozdílu pohlaví, rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, politického nebo jiného smýšlení, národního nebo sociálního původu, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině, majetku, rodu, nebo jiného postavení.
- Zajišťují informovanost klienta a informují jej o jednotlivých krocích v každé etapě procesu poskytování SPOD.
- Klientům zaručují mlčenlivost a diskrétnost – bez souhlasu klienta neposkytují žádné informace třetím osobám. Výjimkou z této mlčenlivosti je poskytování informací jiným subjektům na základě zákona, jedná se zejména o poskytování informací orgánům sociálně-právní ochraně dětí, soudům, popř. orgánům činným v trestním řízení. Klienta o poskytnutí těchto informací vždy informují.
- Služby klientům poskytují bezplatně.
ZPRACOVÁNÍ OSOBNÍCH A CITLIVÝCH ÚDAJŮ KLIENTA
CPP postupuje při zpracování osobních a citlivých údajů klienta v souladu s ustanoveními zákona o zpracování osobních údajů č. 110/2019 Sb. Podrobné informace ke zpracování osobních a citlivých údajů klienta naleznete v dokumentu Zpracování osobních a citlivých údajů klienta.
CÍLOVÁ SKUPINA OSOB
Cílovou skupinu tvoří zejména níže uvedené osoby (zpravidla zdržující se na území Moravskoslezského kraje):
- nezletilé dítě, které se na pracovníky CPP obrátí (dle § 8 odst. 1 zákona č. 359/1999 Sb. o sociálně-právní ochraně dětí) s žádostí o pomoc při ochraně svého života a svých práv,
- děti žijící v náhradních rodinách – děti svěřené do osvojení, pěstounské péče, pěstounské péče na přechodnou dobu, poručenské péče.
- osoby pečující a osoby v evidenci, s nimiž CPP uzavřelo dohodu o výkonu pěstounské péče,
- rodiče, osoby dítěti blízké nebo jiné osoby odpovědné za výchovu dítěte v případě, že požádají CPP o odbornou pomoc,
- fyzické osoby, které mají zájem o poskytnutí odborného sociálního poradenství v oblasti náhradní rodinné péče,
- žadatelé o zprostředkování náhradní rodinné péče a jejich děti,
- náhradní rodiče,
- osoby blízké dítěti nebo rodičům, příp. osobám odpovědným za výchovu dítěte.
V případě, že CPP kontaktuje dítě, které spadá do cílové skupiny vymezené v § 6 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, poskytnou odborní pracovníci nutnou míru krizové intervence a dále informují příslušný OSPOD.
VYŘIZOVÁNÍ A PODÁVÁNÍ PODNĚTŮ A STÍŽNOSTÍ
Klient je seznámen se svým právem podat stížnost a způsoby vyřizování stížnosti srozumitelnou formou při zahájení poskytování SPOD. Klient může vyjadřovat svůj názor na poskytování SPOD všem odborným pracovníkům poradny.
Bližší informace o způsobu vyřizování a podávání podnětů a stížností jsou Vám k dispozici
v dokumentu Vyřizování a podávání připomínek, podnětů a stížností na poskytované služby v SPOD.