Průběh poskytování sociální služby

První kontakt se zájemcem o sociální službu probíhá telefonicky, osobně na pracovišti či prostřednictvím elektronické pošty, kde se mohou zájemci objednat. Konzultace je sjednána v co nejkratším termínu. V neodkladných případech je poskytována krizová intervence jako součást prvního kontaktu. Zájemce nepotřebuje žádná doporučení či vyšetření k využití poskytované sociální služby. Pokud při prvním kontaktu odborný pracovník zjistí, že zájemce potřebuje službu jiného typu nebo se zájemce rozhodne využít jiný typ sociální služby, je mu poskytnuto základní sociální poradenství, popř. nabídnuto zprostředkování adekvátní služby.

Průběh poradenského procesu:

Vstupní konzultace se zájemcem o sociální službu

  • Odborný pracovník poskytne základní informace o poskytované službě (poslání a cíle služby, cílová skupina), včetně informací o hlavních zásadách poskytování služby (bezplatnost, anonymita, důvěrnost, možnost volby aj.). 
  • Zjištění objednávky zájemce, tj. charakteristika problému, který zájemce o službu aktuálně řeší, zjištění, co zájemce od služby očekává, jaké jsou jeho osobní cíle.
  • Dojednávání se zájemcem – ujasňování jaká očekávání může či nemůže služba naplnit. Pracovník informuje zájemce o všech právech, které by pro něj vyplývaly ze smlouvy o poskytování sociálních služeb včetně podmínek a způsobu poskytování služby. 
  • Uzavření ústní smlouvy o poskytování služeb – tím, že se zájemce rozhodne využívat služby poskytovatele a dále pokračovat v řešení jeho obtížné životní situace a prokazatelně souhlasí s pravidly poskytování sociální služby, je uzavřena smlouva o poskytování služeb a ze zájemce se stává klient.
  • Vytvoření zakázky tedy ujednání cílového stavu spolupráce mezi odborným pracovníkem a klientem. Pracovník dojednává s klientem rozsah a průběh poskytování odborného poradenství s ohledem na osobní cíl/cíle klienta, jeho přání, možnosti a schopnosti. Obsahem dojednávání je především to, jak bude konkrétně služba probíhat, co konkrétního má splnit, podle čeho se pozná, že funguje dobře či jak se pozná, že je zakázka splněna.

Následné konzultace

  • Zakázka a sjednané cíle se při každé další konzultaci s klientem ověřují, popř. aktualizují. Individuální cíle je možné v průběhu poradenského procesu upravovat, dohodnou-li se na tom obě strany (klient a odborný pracovník).
  • Ukončení poskytování služby probíhá obvykle po naplnění zakázky nebo po jednostranném rozhodnutí klienta, dále také vzájemnou dohodu pracovníka s klientem či jednostranným rozhodnutím ze strany odborného pracovníka ve specifikovaných případech.