Okruh osob, kterým je služba poskytována
Klientem se může stát každý jedinec, partneři či manželé i celé rodiny, kteří vnímají svou osobní, partnerskou, rodinnou či mezilidskou situaci jako obtížnou a chtějí ji změnit nebo řešit. Věkově nejsou služby poradny omezeny. Klientem může být i dítě, služby jsou pak poskytovány přiměřeně jeho věku, komunikačním schopnostem a rozumové vyspělosti.
Podrobnou specifikaci cílových skupin můžete shlédnout v dokumentu Specifikace cílových skupin.
Specifické potřeby zájemce/klienta související s jeho handicapem nejsou překážkou v poskytování sociální služby a poskytovatel volí níže uvedený postup:
Zdravotní handicap – v obecné rovině není bariéra pro poskytování sociální služby; v případě infekčního onemocnění na straně zájemce/klienta je s ním dohodnut náhradní termín konzultace.
Tělesným handicap – budovy/prostory, kde se nachází místo poskytování sociální služby, jsou plně nebo částečně bezbariérové.
Sluchový handicap – zájemci/klientovi je přiměřeným, pro něj srozumitelným, způsobem vysvětleno, že je možno využít tlumočníka (znaková řeč), přičemž bude od zájemce/klienta požadováno, aby písemně potvrdil svůj souhlas s přítomností tlumočníka; tlumočník je seznámen s povinností zachování mlčenlivosti, což potvrdí svým podpisem; pracovník při splnění uvedených podmínek akceptuje přítomnost tlumočníka při konzultaci; zajištění tlumočníka i náklady související s jeho činností si hradí zájemce/klient.
Zrakový handicap – zájemce/klient je přijímán bez omezení; v případě požadavku ze strany zájemce/klienta je možná přítomnost osobního asistenta/doprovázející osoby nutným dodržením pravidel – viz přechozí odstavec.
Mentální handicap – vzhledem k povaze nabízených služeb a potřebě specifického přístupu k těmto zájemcům/klientům, poradna může poskytnout pouze základní sociální poradenství nebo je služba poskytována v součinnosti s opatrovníkem zájemce/klienta. Jednání je vedeno vždy s ohledem na rozumové schopnosti zájemce/klienta tak, aby sdělované informace byly pro něho vždy srozumitelné, u osob s těžším mentálním handicapem může zájemce/klient využít podpory doprovodné osoby dle svého výběru, v případě osob s omezenou svéprávností je pak služba poskytována v součinnosti s opatrovníkem zájemce/klienta.
Jazyková bariéra – cizojazyčnému zájemci/klientovi je poskytnuta sociální služba za účasti tlumočníka, kterého si zájemce/klient zajistí na vlastní náklady, přičemž bude od zájemce/klienta požadováno, aby písemně potvrdil svůj souhlas s přítomností tlumočníka; tlumočník je seznámen s povinností zachování mlčenlivosti, což potvrdí svým podpisem; pracovník poradny při splnění uvedených podmínek akceptuje přítomnost tlumočníka při konzultaci. Zajištění tlumočníka i náklady související s jeho činností si hradí zájemce/klient.