Okruh osob, kterým je služba poskytována

Klientem se může stát každý jedinec, partneři či manželé i celé rodiny, kteří vnímají svou osobní, partnerskou, rodinnou či mezilidskou situaci jako obtížnou a chtějí ji změnit nebo řešit. Věkově nejsou služby poradny omezeny. Klientem může být i dítě, služby jsou pak poskytovány přiměřeně jeho věku, komunikačním schopnostem a rozumové vyspělosti.

Podrobná specifikace cílových skupin:

1. Osoby v krizi:
Klientem je jednotlivec se sníženou schopností řešit svou nepříznivou psychosociální situaci vlastními prostředky bez vnější podpory a pomoci (osobní, vztahová problematika).

2. Partneři či manželé:
Klientem jsou partneři či manželé, kteří se ocitli v nepříznivě vnímané vztahové situaci se sníženou schopností svou situaci řešit vlastními silami.

3. Rodiny:
Klientem je rodina v celé mezigenerační šíři, jejíž členové se ocitli v tíživé psychosociální situaci vlivem vnějších či vnitřních okolností a nezvládnutých mezilidských vztahů. Klientem je dítě/děti v náhradní rodinné péči, jiný rodinný subsystém nebo celá rodina. Klientem je rodina s dítětem/dětmi či náhradní rodina s dítětem/dětmi, jejichž psychosomatický vývoj je ohrožen v důsledku dopadů dlouhodobě krizové sociální situace, kterou rodiče nedokáží bez vnější pomoci překonat a existují další rizika ohrožení vývoje dítěte/dětí.

4. Děti a mládež ohrožená společensky nežádoucími jevy:
Klientem jsou děti a mládež, jejichž vývoj je ohrožen působením sociálně problematického prostředí a jsou tak vystaveni zvýšenému riziku sociální maladaptace. Jedná se o řešení situace dětí žijících v konfliktních vztazích mezi rodiči (popř. vychovateli), jimž může být buď doporučeno, nebo přímo uložena povinnost příslušným orgánem SPOD, využít pomoc odborného poradenského zařízení.

Specifické potřeby zájemce/klienta související s jeho handicapem nejsou překážkou v poskytování sociální služby a poskytovatel volí níže uvedený postup:

Zdravotní handicap – v obecné rovině není bariéra pro poskytování sociální služby; v případě infekčního onemocnění na straně zájemce/klienta je s ním dohodnut náhradní termín konzultace.

Tělesným handicap – budovy/prostory, kde se nachází místo poskytování sociální služby, jsou plně nebo částečně bezbariérové.

Sluchový handicap – zájemci/klientovi je přiměřeným, pro něj srozumitelným, způsobem vysvětleno, že je možno využít tlumočníka (znaková řeč), přičemž bude od zájemce/klienta požadováno, aby písemně potvrdil svůj souhlas s přítomností tlumočníka; tlumočník je seznámen s povinností zachování mlčenlivosti, což potvrdí svým podpisem; pracovník při splnění uvedených podmínek akceptuje přítomnost tlumočníka při konzultaci; zajištění tlumočníka i náklady související s jeho činností si hradí zájemce/klient.

Zrakový handicap – zájemce/klient je přijímán bez omezení; v případě požadavku ze strany zájemce/klienta je možná přítomnost osobního asistenta/doprovázející osoby nutným dodržením pravidel – viz přechozí odstavec.

Mentální handicap – vzhledem k povaze nabízených služeb a potřebě specifického přístupu k těmto zájemcům/klientům, poradna může poskytnout pouze základní sociální poradenství nebo je služba poskytována v součinnosti s opatrovníkem zájemce/klienta. Jednání je vedeno vždy s ohledem na rozumové schopnosti zájemce/klienta tak, aby sdělované informace byly pro něho vždy srozumitelné, u osob s těžším mentálním handicapem může zájemce/klient využít podpory doprovodné osoby dle svého výběru, v případě osob s omezenou svéprávností je pak služba poskytována v součinnosti s opatrovníkem zájemce/klienta.

Jazyková bariéra – cizojazyčnému zájemci/klientovi je poskytnuta sociální služba za účasti tlumočníka, kterého si zájemce/klient zajistí na vlastní náklady, přičemž bude od zájemce/klienta požadováno, aby písemně potvrdil svůj souhlas s přítomností tlumočníka; tlumočník je seznámen s povinností zachování mlčenlivosti, což potvrdí svým podpisem; pracovník poradny při splnění uvedených podmínek akceptuje přítomnost tlumočníka při konzultaci. Zajištění tlumočníka i náklady související s jeho činností si hradí zájemce/klient.