Naše poslání, cíle, zásady a pravidla odborného sociálního poradenství
Poslání
Pomáháme formou odborného sociálního poradenství lidem, kteří vnímají svou osobní, partnerskou, rodinnou či mezilidskou situaci jako obtížnou a chtějí jí porozumět, změnit nebo řešit.
Cíle, kterých chceme dosáhnout při společné práci s klientem
Naším cílem je podpořit a posílit člověka, který se ocitl v obtížné sociální situaci osobní, partnerské, rodinné nebo mezilidské natolik, aby byl schopen sám nebo s pomocí rodiny či přátel tuto situaci řešit a již nemusel využívat sociální službu nebo jen v nezbytně nutném rozsahu.
S klientem je v rámci individuální konzultace dojednána zakázka a stanoví se cíle spolupráce. Individuální cíl klienta vychází z jeho objednávky, koresponduje s nabídkou pracovníka a zároveň lze očekávat, že v případě úspěšné spolupráce pracovníka a klienta je možné cíle dosáhnout.
Individuálního cíle dosahujeme při společné práci s klientem, a to zejména tím, že:
- ujasňujeme a precizujeme formulaci individuálního cíle klienta (stanovený cíl je konkrétní, pozitivně formulovaný, dosažitelný a klientem ovlivnitelný)
- pomáháme klientovi vytvářet si náhled na jeho situaci
- vedeme klienta ke stabilizaci jeho psychického stavu i jeho vztahů s okolím
- podporujeme klienta v rozpoznání a využití vlastního potenciálu ke zvládnutí obtížné situace a tím k nalezení jejího řešení
- poskytujeme edukaci v potřebných oblastech
- poskytujeme informace o návazných službách
- průběžně hodnotíme naplňování individuálního cíle klienta s jeho eventuální reformulací nebo přeformulací, je-li cíl naplněn, ukončujeme spolupráci
Výstupem společné práce s klientem je jeho zpětná vazba o naplnění individuálního cíle, kdy klient sděluje, že:
• si vytvořil náhled na svou situaci
• stabilizoval svůj psychický stav i vztahy se svým okolím
• rozpoznal a využil svůj vlastní potenciál ke zvládnutí obtížné situace a nalezl její řešení
• obdržel edukaci v potřebných oblastech (např. sociálně-právní informace)
• mu byly poskytnuty informace k využití dalších návazných služeb
• individuální cíl byl naplněn a již nepotřebuje využívat naši sociální službu
Zásady a pravidla
- Odbornost a kvalita služeb – služby jsou poskytovány pouze odborně vzdělanými pracovníky, kteří splňují kvalifikační požadavky a osobnostní předpoklady, řídí se platnou legislativou, vnitřními předpisy a metodikami CPP.
- Anonymita klienta – klient má právo vystupovat anonymně, s výjimkou případů, kdy přišel do poradny na základě doporučení soudu, Probační a mediační služby nebo orgánu sociálně-právní ochrany dětí.
- Mlčenlivost a diskrétnost – jako poskytovatel sociálních služeb jsme v souladu s § 100 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, povinni, vyjma výjimek stanovených zákonem, zachovávat mlčenlivost o údajích týkajících se osob, kterým jsou poskytovány sociální služby. Výjimkou z této mlčenlivosti je poskytování informací jiným subjektům na základě zákona, jedná se zejména o poskytování informací orgánům sociálně-právní ochraně dětí, soudům, popř. orgánům činným v trestním řízení.
- Důvěra a bezpečí – služby jsou poskytovány v atmosféře důvěry a bezpečí pro klienta.
- Respekt k právům klienta – v přístupu ke klientovi jsou respektována jeho práva a zachována jeho lidská důstojnost.
- Individuální přístup – poskytované služby vycházejí z individuálních potřeb klienta, komunikace je vedena v jemu srozumitelné úrovni.
- Svobodné rozhodování – klient se samostatně rozhoduje o využití služeb, o změně či ukončení.
- Bezplatnost – poskytované služby jsou pro klienty bezplatné.
- Dokumentace – o průběhu kontaktů klienta s poradnou je vedena dokumentace, která obsahuje základní údaje o klientovi, informovaný souhlas klienta se základními pravidly poskytování služeb, zápisy z jednotlivých konzultací. Dokumentace je chráněna před přístupem neoprávněných osob.
